Pages

Monday, 27 June 2011

SUMBANGAN C TEMAN




Saturday, 25 June 2011

ACTIFAST KA ACTIDIE???


UNTUK PENGETAHUAN,

ikuti sebuah kenyataan benar dari seorang yang mengalaminya…

“Suami saya bekerja sebagai Jurutera IT di sebuah hospital, di mana pihak hospital sedang menyiapkan pengkalan data untuk pesakitnya. Dia mengenali rapat doktor tersebut. Doktor memberitahu suami saya, apabila mengalami sakit kepala, mereka sendiri tidak sanggup mengambil Panadol atau Paracetamol. . Sebaliknya, mereka akan mencari ubatan herba Cina atau mencari altenatif lain.

Ini kerana Panadol adalah bertoksik kepada tubuh kita . Ia merosakkan organ hati . Menurut doktor tersebut, Panadol akan tinggal di dalam tubuh selama sekurang-kurangnya 5 tahun . Menurutnya lagi, pernah berlaku seorang pramugari menelan terlalu banyak Panadol semasa kedatangan haid kerana tugasnya perlu berdiri sepanjang masa penerbangan. Dia kini baru berumur 30-an tetapi sudah perlu menjalani rawatan buah pinggang (dialisis) setiap bulan.


Alternative Treatment ( Tips )

Seperti kata doktor tersebut, sakit kepala disebabkan ketidak-seimbangan elektron/ion di dalam sel otak .

Sebagai rawatan alternatif, beliau mencadangkan membeli sebotol atau 2 botol minuman isotonik, campurkan dengan air minuman pada kadar 1:1 atau 1:2. Mudahnya, secawan isotonik dengan 2 cawan air minuman.

Saya dan suami pernah mencuba kaedah ini dan mendapati ia berkesan. Kaedah lain ialah merendam kaki ke dalam besin yang mengandungi air suam. Ia akan memberi tekanan darah menurun dari kepala anda.

Panadol adalah sejenis “pain killer”, semakin banyak anda mengambilnya, semakin lama semakin kurang kesannya kepada anda. Bererti anda perlukan dos yang lebih lagi apabila ia kurang berkesan.


Kita semua akan jatuh sakit apabila usia kita semakin meningkat. Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka akan diberi dos yang kuat apabila terpaksa melalui proses beranak melalui pembedahan.. Jika anda terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup anda, seperti mereka yang ada migrain, ia akan memberi kesan sifar terhadap kesakitan yang anda alami dan anda memerlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit. Adakah anda sanggup diberi dadah yang kuat seperti morfin?

Hargailah kehidupan anda. Fikir sebelum mudah memasukkan ubat yang “biasa” ini ke dalam mulut anda.

Sumber :- http://www..omaQ. org

ak copy ja noh.sbb ak pon makan.hehe
igatn kt dri sniri..

Sunday, 19 June 2011

AURA ANAK KECIL





haha..nina bobo deh..




Saturday, 18 June 2011

CANTIKKAN..

video

gerhana bln penuh yg jadik khamis lepas,16 june 2010.xdpt tgok real pon.jus tgok vdeo jela.2 pon da kre ok laaa>:)


Gerhana bulan disebabkan oleh bayangan bumi yang menutupi sinar matahari. Ini terjadi ketika bulan berada pada simpul selama bulan purnama. Gerhana bulan penuh terjadi jika bulan seluruhnya masuk ke dalam umbra bumi. Gerhana bulan separa terjadi jika hanya sebahagian bulan yang masuk ke dalam umbra bumi. Gerhana bulan penumbra terjadi jika bulan seluruhnya di dalam penumbra bumi.

easy to say ikot ak paham la.asal matahari, bumi n bulan beratur dlm sa2 line, jadik la gerhana nie.mcm adek beradek beratur tadah duit raya2 .abg, akak, pas2 adek dok last skali.point pntgnya bumi a.k.a akak la dok tengah.kan sy kakak.hehe

Antara bulan dan matahari mna yg ade d tgah deh??

 mesti la dan..apola koya nie..:)

sayonara..tdo3.ckop la goggle skit2 mlm nie.:)
kna bkak bku balik la kalu nk taow lg detail kan33





Thursday, 16 June 2011

11th hour???


“The man that decides to change at 12th hour dies on the 11th” 
to d infinity n beyond.



Tuesday, 14 June 2011

~besusah dlu besenang kemudian~


bkn senang nk senang
bkn susah nak susah..


Sunday, 12 June 2011

"JANGAN SELALU TIDUR LAMBAT!".why???

Tidur yang nyenyak dan sempurna sangat penting. Jika kita tidak tidur dengan baik, racun dalam tubuh kita akan terkumpul dan ini akan mempengaruhi tahap kesihatan serta emosi kita.

Punca utama kerosakan hati adalah:

Tidur terlalu lewat dan bangun lambat adalah penyebab utama
Tidak buang air kecil di pagi hari.
Terlalu banyak makan.
Tidak mengambil sarapan.
Mengambil terlalu banyak ubat-ubatan.
Mengambil terlalu banyak bahan pengawet, aditif, pewarna makanan, dan perasa tiruan.
Mengambil terlalu banyak makanan berminyak. Jangan mengambil terlalu banyak makanan berminyak walaupun makanan yang menggunakan minyak goreng terbaik seperti minyak zaitun. Elakkan mengambil makanan berminyak ketika anda dalam keadaan letih, kecuali ketika badan sedang dalam keadaan betul-betul fit.
Mengambil terlalu banyak makanan juga boleh memberikan beban berlebihan kepada hati. Sayuran seeloknya harus dimakan mentah atau dimasak 3-5 bahagian sahaja. Sayuran yang dimasak harus dimakan dalam satu sajian dan tidak disimpan.

Kita harus mengamalkan gaya pemakanan yang sihat dalam kehidupan. Amalan pemakanan yang sihat sangat penting bagi memastika tubuh kita untuk menyerap dan menyingkirkan bahan kimia yang tidak diperlukan oleh tubuh.

Kerana ....

Fahami bagaimana tubuh kita berfungsi:

Malam (9pm - 11pm): adalah masa untuk menyahkan/membuang toxic chemicals (de- toxification) yang tidak diperlukan dari sistem antibodi (lymph nodes). Dalam waktu ini kita seharusnya dalam keadaan tenang dan suasara yang relaks seperti mendengar musik. Jika seorang surirumah dalam ketika ini masih menjalankan aktiviti hariannya seperti mencuci pinggan atau mengawasi anak-anak membuat kerja rumah, ini akan memberikan kesan negatif pada kesihatannya.



Malam di (11pm-1am): Proses de-toxification dalam hati, dan secara idealnya harus dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.



Tengah malam (1am - 3am): proses de-toxification di bahagian hempedu, idealnya juga dilakukan dalam keadaan tidur nyenyak.



Tengah malam (3am - 5am): proses de-toxification di bahagian paru-paru. Oleh kerana itulah kebiasaannya bagi yang sedang mengalammi batuk, ketika ini anda akan mengalami batuk yang sangat kuat. Memandangkan proses de-toxification telah sampai ke saluran pernafasan, kita tidak perlu mengambil ubat batuk ketika ini kerana ianya akan memnganggu proses pembuangan toksin tersebut.





Awal pagi (5am - 7am): proses de-toxification di bahagian usus besar, anda harus mengosongkan usus.

Pagi (7am - 9am): Penyerapan gizi pada usus kecil, kita harus sarapan pada masa ini. Kepada mereka yang sedang saki, sarapan harus lebih awal iaitu sebelum pukul 6:30 pagi. Makan pagi sebelum 7:30am sangat berguna bagi mereka yang ingin kekal cergas. Mereka yang tidak sarapan, mereka harus mengubah kebiasaan mereka. Namun jika anda terlewat mengambil sarapan sehingga pukul 9am-10am sekalipun, itu masih lebih bagus daripada tidak bersarapan sama sekali. Tidur lewat dan bangun terlalu lambat akan mengganggu proses membuang bahan kimia yang tidak diperlukan dalam tubuh.



Tengah malam sampai 4am juga adalah waktu untuk sumsum tulang menghasilkan darah.

Oleh kerana itu, dapatkan tidur yang sempurna dan jangan tidur terlalu lewat.



ditakdirkan ak tejmpk td..ekeke
mmg slalu bt.breakfast???.huh..mlas ak.x lalu la pg2 mo mkn.
tgok la pasnie gumna.mkn pg2..pg2 mkn.

Saturday, 11 June 2011

JGN PERNAH BEHENTI ............

Disappointed are just God's ways of saying 'I've got something better for you,be patient.
Dia tahu mna terbaik tok kta kan.











Friday, 10 June 2011

TeTibAaaa RaSaaa Nak JaDiK bUdaK SeKOlaH bALiK

Haha..motif la.ngah2 mlm igt zmn mda msa era kain bru bju putih.skema terok.haha

2xy = 5 ( 2 - 5 ) -y ( x + 3 )
0 = ?????



SOALAN : 2xy = 5 ( 2 - 5 ) -y ( x + 3 )
JAWAPAN : -xy -y -5



SOALAN : 24 + 2y =4
JAWAPAN : y = -10



32x - 3(5x + 2xy) = 2 - x
x = ????


ni la bt ak teringat meh..smbel2 jln2 dlm alam maya nie ak tejmpa la soklan2 nie.pebret ak doloo2 nie.haha.mmg puas kalu dpt jwb.kalu x dpt2 jwpn mmg hangin jgak loo.las2 ttop bku g lepak taman teman ngn sekutu rapat suma.


zmn skola la pling bes kott..sgt33.kalu bley nk je jadik bdk sekola balik.apa kn daya.umo da veteren sudaa>:)insyaallah..suma kwn2 ak igat ja.depa ja,ntah igat k ak nie lg atau idok dah.spa la ak kan???haha


tp x kesah pon.yg penting agak2 nk makan nasik myak 2 jgn lupa kolling2 ak sudaa.kalu x,  mmg r.x ngaku kwn meh.dlm byk2 shimah ja pyah nk jmpk.kontek pon dak.tp xpala.dy bz la kot.ngah nk exam nie.2la bff ak.ley kta mcm akak ak la.g pon dy tua sehari ja ngn ak..hehe.tp garang oo.kalu dy kta hok 2 hok 2 la.jgn nk bantah.


chaq, ana, nurin, kiah aka ibu, ateh aka kak comey,shida, keena, muni n so on laa...laluba lalubi suma333.


video

ni ja yg ak ada..yg lain ada kt muaz.syg plak x ngambilnya..hehe
bt ak gelak ja..:)

p/s shbt 2 bkn mcm papan skate.blom main gilap, da main pijak.
     shbt bkn mcm bola sepak, blom dapat kejar, dah dapat tendang,
     shbt ibarat mcm bola ragbi,blom dpt rebut, dah dapat lindungi,
     shbt mcm jari,
     lukanya sembuh sendiri.tapi hlgnya tiada...........   


     

Tuesday, 7 June 2011

LESSON FOR TODAY

"Allah tiada Tuhan melainkan Dia Yang Hidup kekal lagi terus menerus mengurus makhluk Nya,
tidak mengantuk dan tidak tidur,
Kepunyaan Nya apa yang ada di langitdan di bumi,
Siapakah yang dapat memberi syafaat disisi Allah tanpa izin Nya,
Allah mengetahui apa-apa yang di hadapan mereka dan di belakang mereka,
dan mereka tidak mengetahui apa-apa dari ilmu Allah melainkan apa yang dikendaki Nya,
Kursi Allah meliputi langit dan bumi,
Dan Allah tidak merasa berat memelihara keduanya,
dan Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar."


Terjemahan 4 ayt kursi.sekadar hafal tp lupa pd maksodnya.
sma2 bepesan pda kebaikan yeh..


Contengan jalanan,
Contengan pengalaman perjalanan mencari tuhan.:)



fall in <3 dgn cover page dy
tmbhkan koleksi..running 4 hlovate yah..:)






Monday, 6 June 2011

SINGKATNYA MASA


Daripada Anas bin Malik r.a. berkata Rasulullah s.a.w bersabda :
"Tidak akan terjadi qiamat sehingga masa menjadi singkat. Maka setahun dirasakan seperti sebulan dan sebulan dirasakan seperti seminggu dan seminggu dirasakan seperti sehari dan sehari dirasakan seperti satu jam dan satu jam dirasakan seperti satu petikan api." [Hadis Riwayat Tirmizi]
Keterangan
Masa akan berlalu begitu cepat. Belum sempat berbuat sesuatu, tiba–tiba masa sudah terlalu larut, sehingga banyak perkara yang belum dapat diselesaikan. Kita seakan- akan sibuk, tetapi kita tidak faham apa yang disibukkan.
Kita diburu masa dan ia berlalu dengan tiada perkara yang dapat kita selesaikan. Inilah yang dimaksudkan dengan singkatnya masa.
Menurut Imam al–Karmani, yang dimaksudkan dengan singkatnya masa itu ialah dicabut keberkatan daripadanya.
Memang benar apa yang dikatakan oleh Imam al–Karmani itu, dahulunya kita merasakan dalam sehari banyak perkara yang dapat kita laksanakan, tetapi sekarang dalam sehari yang sama hanya sedikit perkara-perkara yang dapat kita laksanakan.
Ini adalah satu petanda hampirnya qiamat.
Wallahu a'lam...

Thursday, 2 June 2011

DiA DAtAnG!!!!!

lalallalala..2 june sudaa.esok 3 june = 1 rejab 1432.cpt bebenor deh.gaji pon x masok g k?pulus da kering meh.hehe.da masok rejab pas2 syaaban pas2 ramadan n last syawal.raya3.nk raya.posa yg lpas2 da ganti ka?kalu lom cpt2kan.kang x menyempat plak.xbley raya looo.:)
da ada idea nie ak google2 kan la skit sal bln rejab nie.


Bulan Rejab merupakan salah satu bulan dari 12 bulan-bulan Islam dan ia merupakan salah satu dari 4 bulan ‘Haram’ didalam Islam. Dalilnya terdapat di dalam Firmah Allah swt di dalam Surah Al-Taubah ayat 9 maksudnya : “Sesungguhnya bilangan bulan-bulan di sisi (hukum) Allah ialah dua belas bulan, (yang telah ditetapkan) dalam Kitab Allah semasa Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan yang dihormati” . Allah swt telah mengurniakan kepada manusia 4 bulan haram. Bulan-bulan ini sebagaimana yg disepakati oleh semua ulama’ ialah Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab. Umat Islam adalah diharamkan pergi berperang didalam bulan-bulan ini, kecualilah jika mereka diugut.

Bulan Rejab mengandungi peristiwa-peristiwa bersejarah kepada orang Islam di mana berlakunya peperangan Tabuk, pembebasan Al-Aqsa dari tangan tentera Salib dan juga ada orang Islam yang berpendapat bahawa bulan inilah berlakunya peristiwa Isra’ dan Mi’raj Nabi Muhammad saw.
Secara ringkasnya, Israk dan Mikraj adalah sebuah peristiwa di mana Nabi Muhammad S.A.W telah di”israk”kan (dibawa berjalan) dari Kota Mekah ke Baitul Muqaddis serta di”mikraj”kan (dibawa naik ke atas) ke Sidratul Muntaha untuk mengadap Allah S.W.T di mana Solat 5 waktu telah difardukan ke atas umat Islam melalui Rasulullah S.A.W. Semuanya berlaku di dalam satu malam sahaja. Firman Allah SWT:
“Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hambaNya pada satu malam dari Masjidil Haram ke Masjidil Aqsa yang telah Kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” - Petikan dari Surah Al Israa ayat 1.
ni plak lebey kurang syair org melayu kta la.
Rejab bulan menabur benih
Sya'ban bulan menyiram tanaman
Ramadan bulan menuai

Rejab menyuci badannya
Sya'ban menyucikan hati
Ramadan menyucikan rohnya

Rejab bulan marghfirah
Sya'ban bulan syafaat
Ramadan bulan menggandakan kebajikan

Rejab bulan taubat
Sya'ban bulan muhibbah
Ramadan dilimpahi pahala amalan seperti hujan mencurah banyaknya

Rejab digandakan 70 pahala
Sya'ban diganda 700 pahala
Ramadan diganda 1000 pahala

pas2 syawal sebagai bln kemenangan umat islam.:)

ni plak link kelebihan bln rejab.tgok sniri eh...
rajin2kn dri klik2

pasnie bykkn puasa sunat,selawat,baiki amlan wajib da2 plus2kan amln sunat byk2.pesanan k dri ak seniri n spa jela yg termelawat dapor ak nie.ari baik bln baik kta pon kna baik2 meh.

renung2kan dan slmt beramal.:)